تعریف استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی توسط شرکت های مختلف برای جلب توجه مصرف کنندگان آنها استفاده می شود. همچنین برای آگاهی مشتریان درباره ویژگی ها، مشخصات و مزایای محصولات شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.
این اساسا متمرکز بر تشویق مشتریان هدف برای خرید محصولات و خدمات خاص است. استراتژی های بازاریابی ممکن است کاملا نوآورانه باشند و یا می توان آنهایی که قبلا توسط تجارتهای دیگر استفاده شده را مورد آزمون مجدد قرار داد.
برای آن که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مرتبط بماند نیاز دارند که انواع بسیاری از استراتژیهای بازاریابی را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی میتواند مزایا و خصیصههای یک محصول را به یک بازار هدف ارتباط دهد.
همچنین استراتژیهای بازاریابی میتوانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریانشان ابلاغ کنند. در موارد بسیاری، همین امر اساس ساخت حقوق مالکانه قوی یا سرقفلی در بازارهای هدفتان است. به عنوان مثال، اپل، در خلق پیامهای بازرگانی برای تلویزیون، بیلبورد و مجلاتی که محصولاتش را به نمایش میگذارند به روشی سرمایهگذاری کرده است که مشتریانش نسبت به محصولات اپل احساس نزدیکی، تعصب و تمایل کنند.
قبل از هرگونه انتخابی جهت استراتژی بازاریابی گروه بازاریابی افزا به شما توصیه می کند،ابتدا نکات زیر را در نظر بگیرید.
جمعیت گروه هدف را تعیین کنید.
تعیین میزان جمعیت گروه هدف، شما را در انتخاب نوع استراتژی بازاریابی مناسب برای کسب و کارتان کمک میکند. اطلاعات جمعیتی بهدست آمده میتواند شما را در انتخاب مناسبترین طرح بازاریابی برای کسب و کار خود کمک کند.
مخاطبهای خود را به صورت دائمی آزمایش کنید.
ایجاد یک فرآیند فرضی برای خرید جهت تست مخاطبان و مشتریان شما امری ضروری و لازم است. با دانستن رفتارهای خرید مخاطبان و مشتریان مورد نظر، شما میتوانید انتخاب درست و مناسبی در مورد استراتژی بازاریابی خود انجام دهید.
انواع استراتژیهای بازاریابی را در نظر بگیرید.
با در دست داشتن اطلاعات کافی در مورد میزان جمعیت گروه هدف، دیگر شما دانش، نگرش و رفتار آنها را میدانید. بدین ترتیب شما میتوانید استراتژی بازاریابی مناسبی همسو با این دانشها و نگرشها انتخاب کنید.
انواع استراتژی بازاریابی خود را ارزیابی کنید.
بعد از بررسی و انتخاب استراتژیهای بازاریابی از میان آنها که در نظر گرفته بودید و اعمال بعضی از آنها، به شما توصیه میشود که هر لحظه استراتژیهای بازاریابی خود را ارزیابی کنید. با آزمایش همیشگی استراتژیهای بازاریابی، شما متوجه خواهید شد که آیا انتخاب درستی کردهاید و استراتژی مناسب و سازنده برای بازاریابی خود انتخاب کردهاید یا نه.