بازاریابی یا مارکتینگ چست ؟

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی – اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند.

برای روشن شدن این تعریف باید ابتدا اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد. به عبارت دیگر بازاریابی عبارتست از معرفی محصول جدید یا قدیمی بصورت سیستماتیک یا غیرسیستماتیک به مشتری برای فروش محصول قدیمی یا جدید به مشتری.

در اینجا ذکر دو نکته لازم است. این دو نکته عبارتند از اینکه در بازاریابی دو هدف نهفته است و این دو هدف عبارتند از:

۱) هدف از بازاریابی فروختن محصول است.

۲) هدف از بازاریابی آشنایی مشتری با محصول است.

 

تعریف بازار یابی سنتی ؟

پس از سال هایی که از جنگ گذشت و تقریبا تمامی کشورها به آرامش نسبی رسیدند انجمن بازاریابی آمریکا تعریف جدیدتری را برای بازاریابی ارائه کرد، بازاریابی را به عنوان وظایف یک سازمان تلقی کرد و مجموعه فرایندهای تولید یک ارزش و اطلاع رسانی و تحویل این ارزش به مشتریان را به عنوان تعریف در سال ۱۹۸۵ میلادی ارائه داد، همچنین مدیریت ارتباط با مشتری را در اولویت قرار داده که به نفع سازمان نیز باشد.

آنچه از این دو تعریف برداشت می شود اهمیت ارزش و ارزش آفرینی است که می توانید درک کنید که امکانات تقریبا نسبت به سال ۱۹۳۵ میلادی بیشتر شده و افراد زیادتری در این زمینه در حال رقابت با یکدیگر هستند و بازاریابی جایگاه پیدا کرده است. نکته بسیار مهم دیگری که از این دو تعریف برداشت می شود بکار بردن اصطلاح مشتری به جای مصرف کننده است و اطلاع رسانی و تحویل ارزش هم به معنای ارتباط با مشتری می باشد.

تعریف بازاریابی مدرن

همانطور که میدانید سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد، سال تکنولوژی نامیده شده است و تمامی افراد در دنیا به فکر خلق ایده و خلاقیت می باشند. در سال ۲۰۰۴ میلادی انجمن بازاریابی تعریف دیگری برای بازاریابی ارائه داد که از این مفهوم کلی نیز در تعریف خود ارائه کرده است که به قرار زیر است:

بازاریابی باید بر پایه اهداف فردی و سازمانی بنا شود، و به کلیه فرآیندها و برنامه ریزی به منظور شکل گیری، قیمت گذاری و توزیع ایده ها و کالاها باشد.

همانطور که پیش بینی کرده بودیم تنها نکته اصلی در تعریف بازاریابی در سال ۲۰۰۴ همین کلمه ایده و خلاقیت است که می تواند باعث رشد این رشته در این سال شود. دومین نکته در این تعریف استفاده از شکل گیری به جای کلمه تولید است و قیمت گذاری هم به تعریف بازاریابی اضافه شده است. همانطور که میدانید ایده مساوی با پیشرفت در صنایع و علوم است که نیازمندی تمام جوامع بشری به ایده های نو می باشد پس بسیار مهم است که واژه ایده در فضای مارکتینگ راه پیدا کند و نتیجه مطلوبی نیز ایجاد خواهد کرد.